Fungsi Menu

Kategori

warna kulit

gaya rambut

jantina

Versi

Emoji telah ditambahkan ke standard Unicode pada tahun 2010. Pada mulanya, hanya emoji dari kategori [Smileys & Emotion] yang mempunyai kulit kuning, dan emoji dari [People & Body], semuanya adalah kulit putih dan anda tidak boleh mengubahnya warna kulit.

Walaupun emoji berada di bawah pengurusan Unicode Consortium, ketika emoji baru menjadi calon akhir, Unicode Consortium hanya akan menentukan bentuk dan keterangan asas setiap emoji, dan memberikan prototaip hitam putihnya, tetapi tidak dapat memutuskan reka bentuk akhir emoji ini di setiap vendor. Oleh itu, warna apa yang harus diberikan emoji dan bagaimana menangani perincian semuanya diserahkan kepada vendor untuk mereka bentuk sendiri. Namun, pada awalnya, kebanyakan vendor menetapkan warna kulit emoji menjadi kulit putih.

Atas sebab ini, emoji telah menerima berbagai kritikan seperti kurangnya ekspresi, kurangnya kepelbagaian, rasisme, dan lain-lain. Bahkan ada beberapa organisasi yang melancarkan petisyen yang disebut "DIVERSIFY MY EMOJI" untuk memprotes kepada Apple bahawa warna kulit emoji harus berubah.

Sehingga Unicode 8.0 pada tahun 2015, Unicode Consortium mengeluarkan lima pengubah warna kulit berdasarkan klasifikasi kulit Fitzpatrick , mereka dapat memberikan lima jenis pengubahsuaian untuk warna kulit watak: 🏻 🏼 🏽 🏾 🏿

Tetapi tidak kira bagaimana warna kulit berubah, mereka semua menggunakan warna kuning (# FFCC22) sebagai warna lalai. Warna kuning ini tidak menunjuk pada warna kulit Asia, bahkan tidak kelihatan seperti warna kulit manusia yang normal. Jadi mengapa hampir semua vendor memilih warna kuning seperti warna kulit emoji lalai?

Emoji senyum kuning pertama

Sebab mengapa warna kulit emoji memilih warna kuning ada kaitannya dengan wajah senyum klasik yang popular di seluruh dunia dari tahun 1960-an hingga 1970-an.

Wajah tersenyum ini dilahirkan di Amerika Syarikat pada tahun 1963, ketika sebuah syarikat insurans mengupah pereka grafik Harvey Ball untuk merancang ikon untuk menenangkan kegelisahan pekerja mereka. Oleh itu emoji tersenyum klasik dilahirkan.

💬Harvey Ball💬: Saya membuat lingkaran dengan senyum untuk mulut di atas kertas kuning, kerana itu cerah dan terang。 (Saya membuat bulatan dengan senyuman untuk mulut di atas kertas kuning, kerana itu cerah dan terang.)

Wajah senyum yang mudah dilukis ini kemudiannya menjadi sangat popular, dan bahkan menjadi salah satu logo budaya hippie yang mewakili. Itu aktif dalam berbagai kostum, komik dan album muzik, dan menjadi simbol "Hari Senyum Sedunia".

💡: Wajah senyum yang digunakan oleh French Evening News untuk memberi inspirasi kepada orang (kiri atas); Watak penjahat dalam komik [Watchmen] (kiri bawah); Hippie memakai T-shirt emoji yang tersenyum (kanan)

Secara keseluruhan, populariti wajah tersenyum kuning ini telah meletakkan asas untuk warna kulit emoji.

Sebab mengapa emoji memilih warna kuning

Mungkin ada sebab berikut mengapa warna kulit emoji lalai berwarna kuning:

  • Dari perspektif psikologi warna, kuning adalah warna yang sangat positif, dan kecerahannya dapat membuat orang merasa bahagia. Kesan psikologi warna berasal dari kesan langsung rangsangan warna cahaya fizikal pada fisiologi manusia, seperti merah membuat orang merasa teruja, biru membuat orang merasa tenang dan santai ... dan kuning dapat membuat orang merasa hangat dan penuh harapan, dan melihat sesuatu yang kuning boleh membuat orang tersenyum dan gembira. Ini juga merupakan kesan emosi positif yang ingin dibawa oleh emoji kepada orang lain.
  • Kuning juga warna neutral dekat dengan warna kulit manusia. Sebilangan besar vendor memilih warna ini kerana ciri-cirinya "etnik neutral" dan "Bukan manusia".
  • Warna kuning yang lebih cerah ini dapat mengatasi masalah paparan pelbagai model dan menunjukkan perincian emoji dengan lebih baik. Sekiranya kuning tidak cukup terang, ia mungkin berwarna putih pada peranti sebelumnya; dan jika emoji tidak berwarna kuning tetapi merah atau biru, perincian wajah emoji tidak dapat ditunjukkan dengan baik.
  • 💡: Emoji merah dan biru mudah membuat orang merasa kabur dan pening, tetapi kuning tidak mempunyai masalah seperti ini.

Ringkasan

Mengapa emoji berwarna kuning? Mengenai soalan ini, tidak ada jawapan yang tepat melainkan hanya tekaan. Seperti disebutkan di atas, warna kuning kreatif dan optimis. Kuning dapat mengekalkan kenetralannya, ia juga sangat menarik. Banyak watak animasi terkenal juga memilih warna kuning yang serupa dengan warna kulitnya.

Menggabungkan asal-usul sejarah emoji, syarat berkecuali emoji dan ciri warna kuning, adalah wajar bagi kebanyakan vendor untuk memilih warna kuning sebagai warna kulit emoji lalai.